Auto elektryczne wjedzie w przyszłość w Białymstoku

Białystok potrzebuje nowych miejsc pracy, które generują nowoczesne technologie. Tylko takie inwestycje połączone z budową dzielnicy prawdziwego City dedykowanego dla centrów usług finansowych pozwoli białostoczanom zrealizować marzenia o ponadprzeciętnych płacach. Dlatego z tym większą satysfakcją ogłaszam, że osiągnęliśmy pierwszy krok, aby w Białymstoku powstała pierwsza polska fabryka aut elektrycznych. Na konferencji prasowej z udziałem Jadwigi Emilewicz, Minister Przedsiębiorczości i Technologii oraz Wojciechem Czaplą, prezesem Heron Electric pokazaliśmy prototyp elektrycznego polskiego samochodu, który może zawojować Europę.

– Teraz europejską marką Białegostoku jest klub sportowy Jagiellonią. Chcielibyśmy, żeby kolejną taką marką kojarzoną z naszym miastem był samochód, który mam nadzieję, zaczniemy produkować w Białymstoku. Producent – firma Heron Electric – wskaże lokalizację nowej fabryki. Technologią stosowaną przez polski koncern interesują się Mitsubishi i Toyota. Samochód ma docelowo być całkowicie polską kooprodukcją, a producenci zamierzają doprowadzić do sytuacji, że wszystkie podzespoły i części będą produkowane w naszym kraju. Będzie to milowy krok na drodze do wprowadzenia elektromobilności w Polsce.

– Program rozwoju elektromobilności został wpisany do strategii na rzecz zrównoważonego rozwoju przez premiera Mateusza Morawieckiego. Budowa samochodu elektrycznego jest naszym największym wyzwaniem. Możliwość pojawienia się takiej inwestycji w Białymstoku ma podwójne znaczenie. To także wpisanie się w ten zrównoważony rozwój. To szansa na realizację programu dla Białegostoku zwiększającego liczbę dobrze płatnych miejsc pracy – mówiła minister Jadwiga Emilewicz.

Heron Electric to polska firma planująca produkcję aut elektrycznych. Chcemy aby ich fabryka powstała w Białymstoku.

Program taki zaprezentował w swoim programie wyborczym Jacek Żalek, który jest najpoważniejszym kandydatem dla obecnie rządzącego miastem Tadeusza Truskolaskiego z Koalicji Obywatelskiej.

Minister podkreśla, że aktualny jest cel 2,67 proc. PKB na badania i rozwój w 2025 r., bardzo ambitny, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę, że obecnie na tę dziedzinę Polska wydaje 1 proc. PKB.

– Liczba miliona samochodów elektrycznych w Polsce w roku 2025 to trudny cel, ale możliwy do osiągnięcia. Parametry techniczne aut są coraz lepsze, spada ich cena. Ministerstwo Finansów pracuje nad ułatwieniami w leasingu – mówi Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii, w rozmowie z

– Białystok to dobre miejsce na budowę przedsięwzięcia jakim byłaby fabryka polskich elektrycznych samochodów. Liczę, że przychylne nastawienie władz pozwoli nam zrealizować główny cel jakim jest rozpoczęcie produkcji samochodu elektrycznego, którego model prezentujemy – mówił Wojciech Czapla.

Czapla to koordynator Polskiego Programu Elektryfikacji Motoryzacji oraz programu Electric Taxi. Twórca nowoczesnych rozwiązań promocji i wdrożeń e-mobile i autor koncepcji oraz inicjator Polskiego Programu Elektryfikacji Motoryzacji (PPEM), koordynator wdrożenia PPEM – Electric Taxi (Warszawa), wdrażania systemu Electric Taxi na terenie kraju.

– Białystok musi nabrać dynamiki zachowując swój ekologiczny charakter. Pozyskanie inwestorów takich jak Heron Electric i rozmowy na temat otwarcia tej fabryki tutaj to dowód, że dla Białegostoku potrzebna jest świeża krew i energia. Jestem gotowy na to wyzwanie i zmianę obecnej ślamazarności, która cechuje obecnego prezydenta. To niepojęte, aby przez 12 lat nie sprowadzić do miasta ani jednego poważnego inwestora i dopuścić do sytuacji, kiedy tak ważni gracze jak SaMASZ opuszczają miasto – podsumował Jacek Żalek.